Jedną z najbardziej istotnych kwestii w zakresie ochrony środowiska jest segregacja odpadów. Żyjemy w świecie, w którym śmieci powstają w ekspresowym tempie i musimy przykładać coraz więcej uwagi do tego, gdzie i w jaki sposób wyrzucamy śmieci. Produktami, dla których konieczne jest zachowanie szczególnych zasad utylizacji są znajdujące się w drukarkach tusze, tonery i bębny. Kasety tuszów i tonerów wykonane są z plastiku. Co więcej, w ich wnętrzach zawsze zostają resztki płynu albo proszku. Substancje te są trujące zarówno dla ludzi, jak i zwierząt i pod żadnym pozorem nie mogą być wyrzucane do domowych koszy na śmieci. Dlatego też od 2020 mamy do czynienia z przepisami które dotyczą Rejestru podmiotów gospodarujących odpadami oraz je wprowadzającymi.
BDO - czym jest?
I tu pojawia się tajemniczy skrót BDO. To nic innego jak baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Ale od początku. Ustawa o odpadach, która weszła w życie 14 grudnia 2021 mówi, iż każdy przedsiębiorca posiadający drukarkę musi odpowiednio utylizować puste pojemniki po wykorzystanych materiałach eksploatacyjnych, takich jak tonery, tusze i bębny. W 2019 roku uruchomiono system BDO do którego muszą się zarejstrować podmioty wytwarzające odpady i mające styczność z odpadami
Dlaczego BDO jest tak ważna?
Ogólnie rzecz ujmując, BDO służy temu, by żyło nam się lepiej. Narzędzie umożliwia lepsze gospodarowanie odpadami i jest dodatkowym wsparciem dla jednostek zajmujących się ochroną środowiska. Do rejestru BDO muszą się wpisać wszyscy przedsiębiorcy, którzy wytwarzają odpady, prowadzą ich ewidencję oraz wprowadzają w granicach Polski wyszczególnione przedmioty - plastikowe opakowania, akumulatory, baterie, sprzęt elektryczny i elektroniczny, smary, opony, oleje czy rozmaite pojazdy. Warto pamiętać, że obowiązek zarejestrowania się w BDO mają także właściciele jednoosobowych działalności bez względu na to, jakie produkty wprowadzają lub jakie usługi świadczą. Jeśli nie wiesz, czy powinieneś się zarejestrować, możesz upewnić się poprzez wypełnienie formularza na stronie internetowej Ministerstwa Ochrony Środowiska.
KPO - uzupełnienie BDO
Nieodłącznym elementem BDO jest KPO, czyli karta przekazania odpadu. Dokument ten zastępuje obowiązującą dotychczas papierową kartę, którą przedsiębiorca musiał dostarczać do 15 dnia marca każdego roku. Teraz, przedsiębiorca, który nie zarejestruje się do BDO może ponieść karę finansową w kwocie od 5000 do nawet 1 000 000 złotych. Każdy przedsiębiorca posiada indywidualne konto w rejestrze BDO i zawarte są w nim szczegółowe informacje dotyczące dokładnego dnia i godziny przekazania odpadów, rodzaju i ilości odpadów, ich kod oraz dane i numer rejestracyjny środków transportu. KPO wypełniana jest przez osobę, która odpady przekazuje. Przedsiębiorca powinien wykonać kilka kopii tego dokumentu - po jednym dla siebie, firmy transportującej oraz przedsiębiorstwa przejmującego odpady do utylizacji.
BDO i KPO wiążą się z prostymi procedurami i mają realny wpływ na kontrolę krajowej gospodarki odpadami. Pamiętajmy, że wszyscy żyjemy w tym samym świecie i naszym obowiązkiem jest zadbanie o to, by to życie było komfortowe oraz by nasze działania nie przyczyniały się do tworzenia zagrożeń dla środowiska naturalnego.